Ajuta-ti medicul – 17 reguli de baza
- Cel mai important mod prin care poți să-ți ajuți medicul să evite erorile medicale este să devii membru al echipei medicale care te îngrijește.
- Asigură-te că toți medicii care te îngrijesc știu toate medicamentele pe care le iei, fie că sunt medicamente pe bază de rețetă, fie suplimente dietetice precum vitaminele sau produsele din plante.
- Asigură-te că medicul tău știe ce alergii și ce reacții adverse la medicamente ai.
- Roagă medicul să-ți facă o schemă terapeutică pentru administrarea medicamentelor pe care să o poți citi oricând.
- Cere informații privnd medicamentul pe care trebuie să-l iei în termeni pe care să-i poți înțelege:
- Pentru ce iau medicamentul?
- Cum trebuie să-l iau și cât timp?
- Ce efecte adverse sunt mai frecvente și ce fac dacă le am?
- Pot să iau acest medicament împreună cu cele pe care le iau deja?
- Ce alimente sau băuturi să evit cât timp iau acest medicament?
- Cînd ridici medicamentul de la farmacie asigură-te că e cel prescris de medic și că ai înțeles modul de administrare.
- Cere informații scrise despre posibilele reacții adverse ale medicamentului.
- Dacă poți alege, mergi la spitalul care face cel mai frecvent operația sau procedura de care ai nevoie.
- Cât timp te afli în spital întreabă personalul medical cu care ai contact fizic dacă s-a spălat pe mâini.
- La externarea din spital asigură-te că ai primit toate documentele medicale, inclusiv rețeta și planul terapeutic sau de recuperare.
- Dacă vei fi supus unei intervenții asigură-te că ai înțeles implicațiile și că ai căzut de acord cu medicul curant asupra ceea ce urmează să-ți facă.
- Verifică cine e medicul care răspunde de tine pe perioada spitalizării.
- Asigură-te că personalul medical care te îngrijește în spital deține toate informațiile medicale relevante despre tine.
- Cere medicului curant să-ți explice rezultatul testelor și implicațiile diagnosticului și procedurilor la care ai fost supus.
- Cere unei rude sau prieten să asiste la discuția de mai sus.
- Cere medicului de familie să coordoneze, să armonizeze și să integreze recomandările de îngrijire și tratament făcute de specialiștii care te-au examinat.
- Programează-te la medic și nu aștepta ca boala să se agraveze și să devină o urgență.
Are medicul nevoie de ajutor în exercitarea misiunii sale? În practica medicală modernă are nevoie atât de ajutor, cât şi de ajutoare. Paternalismul medical s-a întemeiat pe un imens orgoliu pentru că fondatorul, Asclepios, fiul lui Apolo, era totuşi semizeu. Mai apoi, practica medicală a devenit apanajul oamenilor, iar aceştia, în lipsa puterii divine, au dezvoltat un complex de superioritate bazat pe puterea cunoaşterii. Dacă îţi doreai putere asupra oamenilor şi nu puteai deveni rege, puteai în schimb deveni medic. Dezvoltarea şi difuzarea ştiinţei împreună cu eliberarea treptată a oamenilor de sub tiranie au dovedit că paternalismul medical e o formă de hybris, care mai devreme sau mai târziu este pedepsit. Asclepios a fost trăsnit de Zeus când a adus la viaţă un cadavru! Umilinţa în faţa imensităţii suferinţei umane, dar şi în faţa complexităţii de necuprins a medicinei moderne, este în final benefică pentru că orice contribuţie, din partea oricui, ajută.
Pacienţii sunt de multe ori prezentaţi ca victime ale erorilor medicale. Dacă cerem medicului doar competenţă tehnică şi îndemânare, putem foarte uşor să trecem cu vederea pacientul. Un vechi adagiu, desigur autoironic, spune: „Ce frumoasă ar fi medicina dacă nu ar exista toţi aceşti pacienţi care să ne sâcâie cu suferinţele lor!” Din fericire, pacientul nu este doar problema medicinei, ci poate fi şi parte a soluţiei dacă este implicat în propriile îngrijiri. Mulţi medici se tem, cu oarecare temei, că implicarea pacienţilor în îngrijire ar putea duce la creşterea numărului de reclamaţii şi la creşterea sarcinilor personalului medical, deja stresat şi insuficient. Desigur, efortul de a explica şi de a-l face pe pacient să înţeleagă costă timp şi nervi.
Dar un pacient lămurit şi cooptat în procesul de îngrijire devine un membru valoros al echipei şi un aliat la nevoie. Să nu uităm că pacientul este martorul privilegiat al propriei suferinţe atât în calitate de obiect al tratamentului, cât şi ca observator constant al echipelor medicale care vin şi pleacă. Îngrijirea centrată pe pacient nu se poate lipsi de participarea activă a pacientului. Pacientul nu va dori sau nu va putea întotdeauna să participe, precum în cazul urgenţelor sau al terapiei intensive. El va trebui însă întotdeauna încurajat să se implice în iniţiativele privind siguranţa asistenţei medicale. Deci, nu se pune problema dacă pacientul să fie implicat în respectarea măsurilor de siguranţă, ci doar cum şi cu ce rezultat.
Asociaţia Medicilor de Familie Bucureşti-Ilfov doreşte să dezvolte o alianţă cu pacienţii pentru sporirea gradului de siguranţă a îngrijirilor medicale şi propune spre dezbatere un cod de conduită intitulat simplu Ajută-ţi medicul!.
Articol aparut initial in MedicHub.ro
Dezbaterea Ajută-ți medicul! (Cealaltă victimă a erorii medicale) a avut loc duminică, 15 decembrie 2019, ora 12, în cadrul Conferinței regionale ”Zilele medicale Dr. Mircia Iorga” – Medicul de familie-practician și manager.
Transmisia live a dezbaterii a fost asigurată de platforma Pacientul 2.0.