Răspunsul pe scurt: pentru că furnizorul îți livrează ceea ce dorești de banii tăi.
Marea revoluție propusă de economiști profesiunii medicale constă în esență în schimbarea numelui din medic în furnizor de servicii medicale. Tot restul reformelor succesive din domeniul asistenței medicale derivă de aici. Asta duce la o confuzie majoră specifică gândirii imature și se bazează pe ignorarea complexității relației medic-pacient. Confuzia constă în a echivala realitatea cu dorința, lucru pe care copii nu-l mai fac începând de pe la patru ani, dar în medicină persistă de treizeci de ani.
Realitatea este că oamenii se îmbolnăvesc și mor, dar au dorința să scape fără sacrificii, efort și suferință. De aceea prima mișcare este să nu mai aibă încredere în medicii care le spun lucruri neplăcute și să apeleze la tot felul de escroci care le spun ceea ce doresc să audă. De aici solicitarea din ce în ce mai frecventă a unei a doua sau a treia opinii medicale, până găsești furnizorul care îți spune ceea ce vrei să auzi: ”Nu lua medicamente că sunt otrăvitoare. Ia suplimente! Poți opri îmbătrânirea. Ia suplimente și fă jogging! Nu te opera de cancer. Ia suplimente și reîncarcă-te energetic! Nu te vaccina. Lasă natura să lucreze!” Aceste mesaje, rezumate de mine, sunt în realitate mult mai variate, mai subtile și mai persuasive. Social media, publicitatea și influencerii au reușit să convingă majoritatea utilizatorilor de internet, care vin la medic cu convingeri clare.
Deci furnizorul de servicii medicale nu are decât să mențină această bulă de realitate alternativă în care consumatorul acestor servicii crede, pentru că altfel riscă să iasă de pe piață. Clientul are întotdeauna dreptate, cum ne învață economiștii! Consumatorul însă este o persoană sofisticată. El îi spune medicului ce să creadă și cum să se comporte, dar medicul trebuie să dea impresia că sunt părerile lui profesionale. Altfel jocul nu mai are niciun sens căci clientul pierde controlul, iar medicul lăsat liber are tendința să spună adevăruri neconvenabile sau chiar dramatice. Medicul, chiar dacă este credibil din punct de vedere rațional, devine nepopular din punct de vedere emoțional.
Aceasta este una din sursele atitudinii ambivalente a societății față de medici. Acest joc psihologic și ambivalența asociată au făcut ca în ciuda progreselor remarcabile ale medicinei să asistăm și la proliferarea fără număr a terapiilor alternative. În ritmul acesta mă tem că în câteva decenii facultățile de medicină vor deveni facultăți de furnizori de servicii de bunăstare fizică și mentală. Deviza lor va fi ”fără efort și fără durere”! Stă în puterea noastră ca profesioniști să ne păstrăm standardele profesionale și să nu cedăm tentației pecuniare de a deveni furnizori de servicii medicale. Pentru că dacă devenim furnizori vom fi judecați după legile comerțului și nu ale medicinei! (Pentru detalii vezi și cartea Relația medic-pacient în practica medicală.)
Dr. Cristian-Sever Oană, medic primar medicină de familie, formator