Membri Despre noi Contact

Învățarea în mediul virtual

Publicat la 16/07/2020   Secțiunea Noutăți

“- Ei bine, în țara mea – spuse Alisa, încă gâfâind – când alergi foarte repede, timp îndelungat, așa cum am făcut noi acum, de regulă ajungi undeva.
– O țară înceată! – spuse Regina. Aici, după cum vezi, trebuie să alergi din răsputeri ca să rămâi în același loc. Dacă vrei să ajungi undeva, trebuie să alergi cel puțin de două ori mai repede decât acum.”

Fragmentul de dialog de mai sus, provenind din “Peripețiile Alisei în Lumea Oglinzii” de Lewis Caroll, este cunoscut sub numele de “Efectul Reginei Roșii” și a fost folosit de-a lungul timpului pentru a ilustra diferite situații similare. Este ceea ce voi face și eu, deoarece reflectă foarte bine, după părerea mea, aspectul întâlnit în profesia noastră cu privire la necesitatea actualizării permanente a cunoștințelor din domeniu. Altfel spus, ca să rămâi un medic bun trebuie să alergi în permanență după informația medicală la zi, iar ca să ajungi un medic excepțional trebuie să depui un efort și mai mare. Este ceea ce ne spunea, de altfel, unul dintre profesori în timpul facultății: “În medicină, a rămâne pe loc înseamnă de fapt a da înapoi”.

Iată-ne însă în era digitală, când să alergăm după informații nu mai reprezintă demult provocarea principală, ci să știm să selectăm din noianul celor care ne bombardează zilnic, pe cele cu adevărat importante. Fiecare dintre noi folosește, în acest scop, conștient sau nu, niște filtre personale mai mult sau mai puțin eficiente. Am vrut să ajutăm în acest sens și așa a apărut sesiunea LaZiCuTot a simpozioanelor lunare ale AMFB, care iată, se îmbogățește de astăzi cu secțiunea omonimă de pe platforma atelieremedicale.ro. Veți putea găsi acolo selecția noastră privind informațiile relevante pentru specialitatea pe care o practicăm. Este perfectibilă, desigur și vă invităm să ne transmiteți opiniile și sugestiile voastre, pentru ca să putem alerga cu folos.

Cursa nu se încheie însă aici, deoarece accesul la informații și selecția acestora odată rezolvate, rămâne să ni le însușim și să le aplicăm în practică. Procesul de învățare cu care mulți dintre noi eram obișnuiți a suferit modificări profunde în epoca internetului și cred că va trebui să acceptăm cu toții acest lucru, cu atât mai mult cu cât condițiile impuse de pandemia de COVID-19 au grăbit lucrurile. Vorbim acum despre o modalitate de învățare care nu poate avea loc decât în prezența unor abilități digitale pe care chiar și aceia dintre noi care au opus până acum rezistență vor trebui să și le însușească și dezvolte.

Deși suntem digital diferiți, cum și ce învățăm diminuează aceste diferențe și amplifică impactul rețelei personale de învățare, pe care fiecare dintre noi trebuie să știe cum să și-o construiască și modeleze. Ne vom găsi astfel în centrul unui sistem ce conectează oamenii, dispozitivele, informațiile și serviciile incluse în procesul nostru de învățare, care se va desfășura în locul și modalitatea alese de noi, online și offline.

În concluzie, era digitală a modificat profund accesul la informație și selecția acesteia, influențând modul de învățare. În pofida inegalităților dintre noi în ceea ce privește accesul la tehnologie și abilitățile digitale, precum și a diferențelor vizavi de metoda preferată de învățare, pare rezonabilă afirmația conform căreia învățarea fiecăruia dintre noi implică în ziua de azi oameni și tehnologie, precum și un efort constant în vederea realizării conexiunii cu informațiile, înțelegerea acestora și dobândirea de cunoștințe.

Sperăm să includeți conținutul platformei atelieremedicale.ro în rețeaua voastră personală de învățare!

Dr. Cătălina Panaitescu, medic primar formator medicina familiei

Dr. Catalina Panaitescu

Alte noutati